Új módszerek az innováció és az újrafelhasználás ösztönzésére (Litvánia)

A Klaipėda Régió Hulladékgazdálkodási Központja mindig új utakat keres az innováció és az újrafelhasználás ösztönzésére.

A 2LIFES projekt megvalósításának megkezdését követően a Klaipėda Régió Hulladékgazdálkodási Központja (a továbbiakban: WMCKR) innovatív módszereket alkalmazott a körforgásos gazdaság ösztönzésére. 2019-ben a hulladékgazdálkodás helyszíneit cserepontokkal látták el, ami a helyi sajtóban, rádióban és közösségi médiában is kitűntetett figyelmet kapott. Az aktív disszemináció következtében Klaipėda városában drámaian megnőtt a tárgyak cseréjének aránya.

Ezenfelül 2020-ban egy Androidfelhasználóknak szóló alkalmazást is elindítottak. Segítségével az emberek ingyenesen tölthetik fel és cserélhetik el tárgyaikat. Ezenkívül az alkalmazás különböző ipari és üzleti létesítményeket is megjelenít, ahol a felesleges és elromlott tárgyakat ahelyett, hogy a szeméttelepre vinnék, megjavítják. A tervekben egy Németországban már működő klaipedai autós kirakodóvásár megvalósítása is szerepel. Az árusítást ingyenesen biztosítanák. A kirakodóvásár lényege, hogy az emberek hétvégenként összegyűlnek a kijelölt helyek egyikén, a már nem szükséges tárgyakat a csomagtartóba teszik, és kicserélik azokat, miközben kommunikálnak, tapasztalatokat cserélnek és rádiót hallgatnak. A kirakodóvásár segít csökkenteni a hulladék mennyiségét, és ösztönzi az olyan tárgyak újra felhasználását, amelyek egyesek számára már nem tűnnek használhatónak.

Szükséges erőforrások

Mivel azt tervezzük, hogy a projektet a különböző kommunikációs csatornák, azaz a helyi sajtó, a rádióállomások és a közösségi hálózatok segítségével fogjuk megismertetni, 25-35 ezer euró éves finanszírozásra van szükségünk a projekt előkészítéséhez, a tartalom közzétételéhez és a közösségi hálózatokon történő reklámozásához.

A siker mutatói

A rádió és TV adások és a közösségi médiában közzétett posztok, valamint a Klaipėda régióban történő tárgyak cseréjének növekvő számát látjuk, amely drámaian növekszik, mivel a posztjaink rendszeres látogatóinak száma eléri a havi 100 ezret, ami évente több mint 1,5 millió felhasználót jelent. Mind a közösségi hálózatokon közzétett posztok, mind a rádió és TV adások edukációs funkciót töltenek be, azaz ösztönzik az újrafelhasználást és a tárgyak cseréjét. Így a körforgásos gazdaság népszerűsége nagymértékben növekszik hazánkban.

A felmerült nehézségek

A fő nehézséget a COVID-19 világjárvány, valamint az embereknek azon szokása jelenti, hogy a tárgyakat kidobják ahelyett, hogy kicserélnék őket. Az idősebb ügyfelek elérhetősége is gondot jelent, mivel ők speciális (pl. vallási) rádiókat hallgatnak, és nem használják a közösségi hálózatokat a technológiai ismeretek hiánya miatt.

A tanulás és az ismeretek átadásának lehetősége

A projekt potenciálja abban rejlik, hogy hozzájárul a hulladék és a környezetkárosítás csökkentéséhez, ami az Európai Bizottság egyik fő stratégiai megközelítése. Emellett javítja az emberek tájékozottságát, valamint a hulladékgazdálkodás megközelítését a körforgásos gazdaság elveit szem előtt tartva alakítja ki.

en_GB