ReFashion Week: használt ruhák népszerűsítése (USA)

A New York-i (NYC) ReFashion Week arra hívja fel a lakosság figyelmét, hogy képzeljék el azt a világot, amelyben a divatot fenntartható módon alakítják, fogyasztják és osztják meg egymással.

Évente ≈ 200 000 tonna textilhulladék keletkezik New Yorkban – ami az Empire State Building teljes magasságának felel meg. Azzal, hogy 200 000 tonna textil nem kerül a hulladéklerakókba, energiát lehet megtakarítani és az üvegházhatású gázok kibocsátása 461 388 tonnával csökkenhet.

A DonateNYC és a The Sanitation Foundation létrehozta a ReFashion Week-et. Mindkét szervezet a New York-i Egészségügyi Minisztérium (DSNY) része. A ReFashion Week célja, hogy azzal a kihívással szembesítse a new york-i lakosokat, hogy képzeljék el azt a világot, amelyben a divatot újrafelhasználás révén alakítják és fogyasztják. Egész héten ruhacsere, stílusversenyek, upcycling worksho[1]pok, divatbemutató és sok más program várja a résztvevőket. A rendezvény felhívja a figyelmet a divatiparban keletkező textilhulladék okozta környezeti problémákra. Bemutatja, hogyan érhető el az, hogy a használt ruhák megjelenjenek a divatbemutatók kifutóin, miközben csökken a hulladék mennyisége. Az érintett szervezetek olyan, kíméletesen használt darabokat kínálnak, amelyek újnak, divatosnak, pénztárcabarátnak tűnnek, fenntarthatóak és divatosak.

Az ötlet megvalósítása érdekében az alapító szervezetek arra kérik a lakosságot, hogy adományozzanak használt ruhákat és textíliákat. A helyi lakosok ezt megtehetik, ha házhoz jövő átvételt kérnek, ha használják a városszerte elhelyezett hulladékgyűjtőket, ha a DonateNYC alkalmazáson keresztül keresnek használtruhaboltokat, vagy ha a new york-i textiltérképen megkeresik a visszavételi helyeket, programokat és egyéb adományozási pontokat.

Szükséges erőforrások

A DSNY négy alkalmazottja tervezi a nyitó és záró eseményeket, koordinálja az eszközöket és népszerűsíti a rendezvényeket. A Sanitation Foundation (a DSNY nonprofit szervezete) 2 alkalmazottja támogatja a köz- és magánszféra közötti partnerségeket, a hét szponzorálását, valamint az adománygyűjtést.

A siker mutatói

A tavalyi rendezvények nagy sikert arattak. A textilhulladék csökkentésére irányuló lendület a városban és az egész divatiparban ösztönözte a kihívásokra adott válaszok megtalálását.

  • Részvételi arány: 20 rendezvényen 4000 résztvevő.
  • Megjelenés a sajtóban: 13 országos és helyi médiumban, köztük a CBS, az NBC és a Fox5 TV-csatornákon.
  • 500 000+ közösségi médiamegjelenés.
  • Megnövekedett részvétel és adományozás
  • Hulladék mentés: 2,5 tonna ruhát cseréltek, javítottak vagy más módon mentettek meg a hulladékgyűjtőkből.

Felmerült nehézségek

A COVID során kihívást jelentett, hogy mindent online tudtunk csak intézni. Jelenleg a ReFashion Week számos online platformot működtet és arra törekszik, hogy a virtuális megtartott események is egyediek és lenyűgözők legyenek.

A tanulás és az ismeretek átadásának lehetősége

Ezt a gyakorlatot egy állami hatóság hozta létre, mivel a DonateNYC a New York-i Egészségügyi Minisztérium programja, példaértékű és részben vagy egészben más országok közigazgatási szervei által is átvehető. A ReFashion Week sikeresen összehozza a különböző szereplőket, például a vállalkozásokat, a lakosságot és a nonprofit szervezeteket, hogy a gyors divatipar által termelt hulladékkal szemben – akár használaton keresztül, akár másodkézből értékesítve – fellépjenek. Kommunikációt kezdeményez a különböző szereplők között annak érdekében, hogy kreatív és átfogó megoldásokat dolgozzanak ki a textilhulladék csökkentésére. Az együttműködés és kommunikáció fenntartható alternatívák létrehozására és népszerűsítésére ösztönzi a szereplőket.

Emellett ez a kezdeményezés nagyon aktuális és trendi, mivel a világszerte népszerű divatheteket utánozza, amelyeket az EU nagyvárosaiban, például Milánóban vagy Párizsban rendeznek. Nagyon klassz lenne, ha a divatcégek vagy pár nagy név csatlakozna a kezdeményezés népszerűsítéséhez.

hu_HU