RapacinOnline: Használt számítógépek rászoruló diákoknak (Spanyolország)

Ebben a projektben használt számítógépeket biztosítottak rászoruló, ezért a digitális szakadékot megtapasztaló diákok javára.

A projekt egy olyan hálózat kiépítéséről szól, amely közigazgatási intézményekből, önkormányzati és nonprofit szervezetekből, iskolákból és családokból áll.

Ily módon azok a lakosok, akik jó állapotban lévő, de modernebb és korszerűbb eszközökre cserélt használaton kívüli informatikai eszközökkel rendelkeznek, felajánlották azokat a gyűjtőpontokon vagy a regionális technológiai központokban. Ezt követően a Hacedores & Makers nonprofit szervezet elvégezte az informatikai eszközök felülvizsgálatát, törölte az adatokat a merevlemezekről és szüksége esetén biztosította azok működőképességét.

Az eszközöket ezután átadták azoknak az iskoláknak, amelyek előzetesen igényelték azokat, hogy eljuttassák a rászoruló diákoknak.

Ily módon nemcsak az elektronikai hulladék képződésének elkerülése és megelőzése valósult meg az újrahasználat által, hanem a meglévő technológiai szakadék minimalizálása is, valamint annak biztosítása, hogy a diákok követni tudják az iskolai órák menetét a COVID-19 miatti online tanítás esetén.

Eddig a gyűjtési kampány az Európai Hulladékmegelőzési Hét keretében zajlott, mivel az EMULSA erős elkötelezettséget vállalt a kommunikáció és a tájékoztatás mellett.

Létrehoztak egy webes platformot a teljes folyamatról és a gyűjtőpontokról annak érdekében, hogy a projekt megvalósítása folyamatos legyen.

Szükséges erőforrások

  • Weboldal az adományozási folyamat és a hulladékgyűjtő pontok információi számára;
  • Helyszínek a gyűjtéshez;
  • Operátorok, akik felelősek a gyűjtésért és az adatok felvételéért a pontos nyomon követhetőség érdekében;
  • Leltározást, a berendezések felülvizsgálatát, adattörlést és a berendezések felújítását végző vállalkozás.

A siker mutatói

214 informatikai eszköz (laptopok, processzorok, nyomtatók, monitorok, táblagépek stb.) került összegyűjtésre, melyekből összesen 69 komplett számítógépes konfigurációt tudtak összerakni. Ez a 69 számítógép 8 állami iskolához került, melyek rászoruló diákjaiknak adták oda ezeket az adott tanévben.

A felmerült nehézségek

A projekt folytonossága szempontjából a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy meg kell találni a megfelelő finanszírozási forrást ahhoz, hogy az adományozott eszközök felújításával és a nyomon követhetőséggel megbízott céget lehessen működtetni.

A tanulás és az ismeretek átadásának lehetősége

A projekt könnyen lemásolható más régiókban, mivel nem igényel nagyösszegű pénzt a beindításához. A gyakorlat során a körforgásos gazdaság célkitűzései a társadalmi igényekkel kombinálódnak. A számítógépek nem válnak hulladékká, és a rászoruló csoportok is hozzájuthatnak az online oktatásban való részvételhez szükséges eszközökhöz.

hu_HU