A pécsi DDRIÜ Nonprofit Kft. is részt vesz a közép-európai tömegközlekedés fejlesztésében, amely az OPTI-UP nemzetközi projekt keretében történik. A projekt most új mérföldkőhöz érkezett: elkészült ugyanis a részletes adatjelentés és az egységes közlekedési adatbázis.
Ezek az eredmények nemcsak a projekt gerincét adják, hanem a jövőbeli fejlesztések megalapozását is szolgálják. Mindez a közép-európai régióban, ahol a közlekedés és várostervezés szoros összefonódása különösen fontos kihívásokat jelent.
Mit mutatnak az adatok?
Az elkészült átfogó adatjelentés mélyrehatóan vizsgálta a hat kísérleti város, köztük két magyar város Pécs és Paks tömegközlekedési rendszereit. Az elemzés nemcsak a hálózatok fizikai jellemzőit térképezte fel, hanem a társadalmi és demográfiai környezetet is.
A jelentés különösen érdekes képet fest a hálózatok múltjáról és jelenéről. Négy vizsgált városban már több mint 100 éve működik szervezett tömegközlekedés, ugyanakkor egyre erősebben jelennek meg a modern megoldások, mint az igényvezérelt szolgáltatások és az elektromos járművek.
Pénzügyek, kihívások és bevált gyakorlatok
A részletes pénzügyi elemzés rávilágít arra is, hogy a jegyárbevétel önmagában sehol nem fedezi a működési költségeket – az állami támogatás mindenhol elengedhetetlen. Az adatok azt is megmutatták, mekkora különbségek vannak a hálózatok mérete és kihasználtsága között: míg Pécsen 85 vonal működik, addig más városban jóval szerényebb a kínálat, ennek ellenére sok város küzd a hatékonyság növelésének kérdésével.
Az elemzés nemcsak a problémákra mutat rá, hanem nemzetközi példákat is hoz: sikeres európai projektek tapasztalatai alapján hangsúlyozza, hogy a helyi szereplők bevonása és az érthető kommunikáció kulcsszerepet játszik a fejlesztések sikerében.
Egységes adatbázis – az összehasonlíthatóság záloga
A másik fontos eredmény az Egységes adatbázis, amely közös nyelvet teremt a városok közötti adatértelmezéshez. Ez az online elérhető adattár összehangolt mutatók mentén gyűjti össze a tömegközlekedéssel kapcsolatos legfontosabb adatokat – például a járművek kihasználtságát, a vonalhálózat hosszát, az utasszámokat és a működési költségeket.
Ez lehetővé teszi, hogy a különböző városok ne elszigetelten gondolkodjanak, hanem tanuljanak egymástól, és adaptálható, helyi szinten működő megoldásokat találjanak.
A cél: fenntartható, hatékony és utasbarát tömegközlekedési rendszerek kialakítása
Az eddigi eredményekkel a projekt egy új fázisba lép: hamarosan részletes városi szintű elemzések és konkrét fejlesztési tervek készülnek. Az adatbázis folyamatosan frissül majd, így a résztvevő városok számára a projekt végéig (és remélhetőleg azon túl is) egy élő tudásbázist biztosít.
Az OPTI-UP célja nem csupán az adatgyűjtés: a projekt arra hívja a várostervezőket, közlekedési szolgáltatókat és döntéshozókat, hogy használják ki ezeket az eredményeket.
A teljes jelentés és az adatbázis elérhető a projekt weboldalán.